Van recht naar reclame

Waar een rechtenstudie al niet goed voor is. In mijn geval leiden de jaren aan de Erasmus Universiteit tot een belangrijk inzicht. Namelijk dat ik het recht niet bijster boeiend vind, maar de taal waarin het verpakt is wel. Na mijn afstuderen besluit ik tekstschrijver te worden. Met de stiekeme ambitie om op een dag door het leven te gaan als romancier.

Mijn vuurdoop als copywriter is een klus voor een bedrijf dat in mobiele toiletten doet. Niks mis met mobiele toiletten, sterker nog, goed dat tijdelijk sanitair bestaat, maar, hoe zal ik het zeggen, er gaat een wereld voor me open. Niet lang daarna komt de tweede opdracht: tegellijm. Vervolgens: een administratiekantoor.

Leuker wordt de reclame als ik aan de slag ga bij BVH, een van de toonaangevende bureaus in Rotterdam. Er worden grote campagnes gemaakt, vaak op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Er worden slimme dingen verzonnen. Er worden prijzen gewonnen. En er wordt vooral veel gelachen. Ik werk er tien jaar – en dan verhuis ik naar Amsterdam (kan ik uitleggen).

Ik bouw mijn freelancepraktijk uit en schrijf voor allerlei bureaus en bedrijven. Ik noem er een paar. Ara. Zwiers. FPW. Pluspoint. Hi. Force451. Roorda. Qurrent. Made by Jack. Proof. Buro Rietveld. Brandmerk. The Addstore. Roca Productions. NR6. Pepperminds. En last but zeker not least: Shop Around.

Ondertussen sleutel ik in het diepste geheim aan een roman. Om een ‘echte’ schrijver te worden moet je immers een boek schrijven – en publiceren. Zeven jaar gekmakend gefröbel en een lading afwijzingen verder kom ik terecht bij Magonia, de uitgeverij van Lex Jansen, voormalig directeur van De Arbeiderspers. Tot mijn verbijstering zegt hij: ‘We gaan Ravijn uitgeven.’

Lang verhaal kort: ik ben een liefhebber van het geschreven woord. Inmiddels kan ik, met al die ervaring als tekstschrijver, best wel zeggen dat ik het beroep behoorlijk onder de knie heb. En nu lekker bekkend: ik zit erop. Ik ben ervan. Kom maar door met die klussen. Ik schrijf short en long copy. Uiteraard ook voor het grote boze internet. En desgewenst in het Engels. Daarnaast mag je me altijd inschakelen voor een waterdicht en creatief reclameconcept. Bel of mail anders even. Dan kunnen we snel schakelen.